❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

کبد

آشنایی با ۱۴ ماده غذایی مفید و مضر برای کبد

جو دوسر

مواد غذایی غنی از فیبر برای کبد مفید هستند و به کارآیی بهتر کبد کمک بزرگی می کنند . اگر به دنبال غذایی مناسب برای شروع روز هستید می توانید جوپرک را امتحان کنید . بررسی ها نشان می دهند که خوردن جو دوسر در وعده صبحانه به پیشگیری از چاقی به خصوص چاقی شکمی کمک بزرگی می کند و همین مسئله یکی از راه های پیشگیری از بیماری های کبدی محسوب می شود . جو دوسر معمولا به صورت آماده برای صبحانه در سوپرمارکت ها موجود است.

از مصرف غذاهای چرب بپرهیزید

سیب زمینی سرخ کرده و برگرها از جمله مواد غذایی مضر برای کبد محسوب می شوند . مصرف غذاهایی که دارای چربی اشباع بالایی هستند عملکرد کبد را با اخلال مواجه می کنند و مانع کارایی درست کبد خواهند شد . در صورت مصرف این غذاها به مرور زمان کبد دچار التهاب می شود و این التهاب پس از مدتی می تواند منجر به سیروز کبدی گردد . بنابراین دفعه بعد که برای خوردن این خوراکی ها وسوسه شدید یادتان باشد که چه ضرری به کبد خود وارد می کنید .

کلم بروکلی

اگر می خواهید کبدی سالم داشته باشید به رژیم غذایی خود مقادیر مناسبی سبزیجات اضافه کنید . یکی از بهترین این سبزیجات کلم بروکلی است . نتیجه برخی تحقیقات نشان می دهد که کلم بروکلی می تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر وابسته به الکل کمک بزرگی کند . یکی از بهترین روش های مصرف کلم بروکلی استفاده از کلم بروکلی بخار پز در سالاد و مزه دار کردن آن با روغن زیتون و سرکه بالزامیک است . بنابر ذائقه خود می توانید از سایر خوراکی های مفید مانند بادام ، کرانبری و اسفناج نیز در این سالاد استفاده کنید .

قهوه

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که نمی توانید روز خود را بدون نوشیدن قهوه سپری کنید حتما از شنیدن اینکه قهوه می تواند برای کبد مفید باشد خوشحال خواهید شد . مطالعات نشان که نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می تواند از کبد در برابر آسیب های ناشی از مصرف الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند . حتی برخی از تحقیقات نشان می دهد که قهوه می تواند به پیشگیری از سرطان کبد کمک کند . البته لازم به ذکر است که این تحقیقات راجع به قهوه است نه شکر اضافی آن ! پس تا می توانید قهوه را بدون شکر میل کنید .

تا حد ممکن قند و شکر را از زندگی خود حذف کنید

مصرف زیاد شیرینی جات به کبد آسیب جدی وارد می کند . زیرا یکی از وظایف کبد تبدیل قند به چربی می باشد . مقادیر زیاد قند تبدیل به چربی شده و اطراف کبد را احاطه می کند و به سلامت کبد آسیب می زند . مصرف زیاد شکر و قند در طولانی مدت می تواند منجر به کبد چرب شود . بنابراین تا جایی که می توانید سعی کنید شکر و قند را از  زندگی خود حذف کنید .

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدانی با نام کاتچین می باشد . تحقیقات نشان می دهد که این ماده در پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان کبد نقش مهمی ایفا می کند . چنانچه چای سبز را دم کرده و داغ بنوشید کاتچین بیشتری دریافت می کنید . چای سبز سرد و یا سایر نوشیدنی هایی که از چای سبز تهیه شده اند مقادیر کمتری کاتچین دارند . بنابراین بهتر است چای سبز را خودتان دم کرده و داغ بنوشید .

آب

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سلامت کبد خود انجام دهید این است که وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید . یکی از بهترین روش ها برای اینکار این است که به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین و یا نوشابه آب بنوشید . اگر مدتی این مسئله را رعایت کنید خواهید دید که  چه میزان قابل توجهی کالری کمتری دریافت می کنید  که این امر برای سلامت کبد ضروری است .

بادام

مغزها به خصوص مغز بادام یکی از منابع غنی ویتامین E محسوب می شوند . تحقیقات بیانگر این هستند که ویتامین E می تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب کمک فراوانی کند . علاوه بر این بادام برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است . بنابراین می توانید کمی بادام را به عنوان میان وعده میل کرده و از فواید آن استفاده کنید .

نمکدان ها را خالی کنید !

بدن به مقادیری نمک نیاز دارد البته نه به مقداری که ما مصرف می کنیم . تحقیقات اولیه نشان می دهد که میزان سدیم بالا در رژیم غذایی می تواند منجر به فیبروزیس گردد که از اولین مراحل مشکلات کبدی است . راهکارهای ساده ای برای پرهیز از مصرف نمک اضافه وجود دارد .  یکی از مهمترین این کارها پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده می باشد . به جای مصرف سبزیجات کنسرو شده از سبزیجات تازه استفاده کنید و از همه مهمتر اینکه نمکدان ها را خالی کنید و یا اینکه آنها را از روی میز بردارید تا وسوسه نشوید که روی غذا نمک اضافه بریزید.
 


اسفناج

برگهای سبز اسفناج سرشار از آنتی اکسیدانی با نام گلوتاتیون است که به کارایی درست کبد کمک می کند . آماده سازی اسفناج برای مصرف کار ساده ای است . مثلا می توانید آن را به صورت تازه در سالاد مصرف کرده یا آن را بخار پز کرده و با سیر و روغن زیتون مزه دار کرده و کنار غذا میل کنید .

بلوبری

بلوبری سرشار از ماده ای به نام پلی فنول است که به پیشگیری از کبد چرب غیر وابسته به الکل کمک بزرگی می کند . کبد چرب غیر وابسته به الکل معمولا با چاقی و افزایش کلسترول همراه است . سایر مواد غذایی که میزان پلی فنول در آنها بالاست عبارتند از شکلات تلخ ، زیتون و آلو .

از مصرف الکل پرهیز کنید

مصرف الکل می تواند منجر به تخریب کبد شود . با گذشت زمان مصرف الکل می تواند باعث سیروز کبدی شود . علاوه بر این الکل می تواند باعث ایجاد بیماری کبد چرب شود . بنابراین برای داشتن کبدی سالم بهتر است تا حد امکان از مصرف الکل پرهیز کنید .

ادویه جات

آیا دوست دارید کاری کنید که همزمان کبد و قلب شما سلامت بماند؟ نمکدان هایتان را از ادویه هایی مانند آویشن و رزماری پر کنید . این ادویه جات منابع سالمی برای پلی فنول محسوب می شوند . علاوه بر اینکه این ادویه جات مفید هستند جایگزین سالمی برای نمک محسوب می شوند . همچنین دارچین، پودر کاری و زیره سبز هم انتخاب های درست و مفیدی هستند .

مصرف غذاهای بسته بندی و آماده را به حداقل برسانید

اگر از آن دسته افرادی هستید که خوردن اسنک را دوست دارید بهتر است سعی کنید بهترین و سالم ترین آنها را انتخاب کنید . نکته منفی در مورد اکثر اسنک ها میزان بالای نمک ، شکر و چربی آن است . یک راهکار ساده برای عدم مصرف اسنک های مضر جایگزین کردن آنها با اسنک های خانگی و سالم مثل نان و پنیر و گردو ، کمی آجیل و یا یک سیب می باشد.

منبع: داروکده

طراحی سایت