❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین، موارد مصرف، عوارض و …

از آموکسی سیلین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده میشود. این دارو یک آنتی بیوتیک از نوع پنی سیلین است. آموکسی سیلین با متوقف کردن رشد باکتری ها اثر خود را میگذارد.

موارد مصرف آموکسی سیلین

این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی) کاربردی ندارد. استفاده غیر ضروری یا سوء استفاده از هر نوع آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثر بخشی آن شود.

همچنین آموکسی سیلین همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده و روده ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری و به منظور جلوگیری از بازگشت زخم هامورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف آموکسی سیلین

آموکسی سیلین را از طریق دهان یا بدون غذا یا همراه با غذا طبق دستور پزشک خود، معمولا هر ۸ یا ۱۲ ساعت مصرف کنید. دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین خواهد شد.

هنگام مصرف این دارو مقدار زیادی مایعات بنوشید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری داده باشد.

برای دریافت بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در فاصله زمانی مناسب مصرف کنید. برای کمک به شما به یاد آوری، هر روز دارو را در همان زمان (ها) مصرف کنید.

مصرف این دارو تا زمانی که مقدار تجویز شده کامل نشده است، ادامه دهید، حتی اگر بعد از چند روز علائم از بین بروند. زود متوقف کردن این دارو ممکن است رشد باکتری را امکان پذیر کند که منجر به بازگشت عفونت می شود.

اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، پزشک خود را مطلع سازید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو تهوع، استفراغ یا اسهال ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشتند یا بدتر شدند، فورا پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که در نظر گرفته است فایده آن بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است باعث بروز برفک دهان و یا عفونت جدید مخمر واژن (عفونت قارچی دهان و یا واژن) شود. اگر متوجه بروز لکه های سفید در دهان، تغییر در تخلیه واژن یا سایر علائم جدید شدید، با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز این عوارض نادر فورا پزشک خود را مطلع سازید: ادرار بسیار تیره، تهوع و استفراغ مداوم، درد معده یا شکم، زردی چشم یا پوست، کبودی خون و یا خونریزی، گلودرد و یا تب مداوم.

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط به کلستریدیوم دیفیسیل) به علت نوع باکتری مقاوم میشود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا چند هفته تا چند ماه پس از درمان متوقف شود. اگر علائم زیر را داشتید از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد درد استفاده نکنید زیرا ممکن است این محصولات وضعیت را بدتر کنند. در صورت ایجاد اسهال مداوم، درد یا گرفتگی شکم و مشاهده خون / مخاط در مدفوع، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: خارش، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

آموکسی سیلین معمولا باعث بروز بثورات خفیف می شود که معمولا جدی نیستند. با این حال، ممکن است قادر به تشخیص آن از نوعی از بثورات نادر که می توانند نشانه واکنش شدید آلرژیک باشند، نباشید. بنابراین، در صورت بروز هرگونه بثورات، به موقع به پزشک مراجعه کنید.

 ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. در صورت بروز عارضه دیگری که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدارها

قبل از مصرف آموکسی سیلین، اگر به این دارو یا به آنتی بیوتیک های پنی سیلین یا سفالوسپورین یا هرگونه آلرژی دیگری، حساسیت دارید، به پزشک خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند موجب بروز واکنش های آلرژیک و دیگر مشکلات شود. برای کسب اطلاعات بیشتر باداروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید، به ویژه سوابقی همچون: بیماری کلیوی و نوع خاصی از عفونت ویروسی (مونونوکلئوز عفونی).

آموکسی سیلین ممکن است موجب شود واکسنهای زنده باکتریایی (مانند واکسن تیفوئید) نیز عمل نکنند. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون / ایمن سازی انجام ندهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) آگاه سازید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز مصرف شود. در مورد خطرات و مزایا با پزشک خود صحبت کنید.

آموکسی سیلین به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

در صورتی که در حین مصرف این دارو، از داروهای دیگر یا محصولات گیاهی به صورت همزمان استفاده کنید، اثرات برخی داروها ممکن است تغییر کنند. این مسئله میتواند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا میتواند موجب شود داروهای شما عملکرد درستی نداشته باشند. احتمال بروز این تداخلات دارویی وجود دارد اما همیشه رخ نمیدهند. پزشک یا داروساز اغلب میتوانند با تغییر نحوه مصرف داروها یا نظارت دقیق از بروز این تداخلات جلوگیری کنند یا آنها را مدیریت کنند.

برای کمک به دکتر و داروساز به منظور ارائه مراقبت به بهترین شکل، قبل از شروع درمان با این دارو، پزشک و داروساز خود را در مورد تمام محصولاتی که مصرف میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی) مطلع سازید. هنگام استفاده از این محصول، بدون تجویز پزشک، دوز هر داروی دیگر را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد، متوترکسات است.

اگرچه اکثر آنتی بیوتیک ها بعید است که بر محصولات پیشگیری از بارداری هورمونی مانند قرص ها، پچ یا حلقه تأثیری داشته باشند، اما بعضی از آنتی بیوتیک ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند اثربخشی آنها را کاهش دهند.

این مسئله می تواند به بارداری منجر شود. اگر از گزینه های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

آموکسی سیلین ممکن است موجب نتایج مثبت کاذب در برخی از محصولات آزمایش ادرار دیابتی (نوع سولفات مس) شود. این دارو همچنین ممکن است نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد.

اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

 شامل تمام تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید نگه دارید و برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات جدی دارو آن را به پزشک یا داروساز ارائه دهید.

مصرف بیش از حد

علائم مصرف بیش از حد عبارتند از: استفراغ شدید، اسهال مداوم، کاهش شدید میزان ادرار یا تشنج.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

نکته های مهم

آموکسی سیلین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راستینه

طراحی سایت