❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

ریزش مو در زنان

بررسی علت ریزش مو در زنان!

ریزش مو یکی از مشکلات شایع است. برخی از افراد تصور می‌کنند ریزش مو فقط مختص مردان است اما این مطلب نادرست است. ریزش مو در زنان یکی از مشکلاتی است که بر زیبایی فرد تاثیر نامطلوبی دارد. ریزش مو، نازکی موها، ریزش سکه ای مو و خالی شدن وسط سر و از شکایت های شایع در زنان می باشد.

مو چگونه رشد می کند ؟

به طور متوسط حدود ۱۰۰هزار تار مو بر روی سر انسان بالغ قرار دارد. هر کدام از این تارها یک چرخه زندگی مشخص دارند. تار مو به مدت چند سال رشد می کند سپس رشد آن متوقف شده و می ریزد و جای خود را به تار موی دیگری می‌دهد. به این فرآیند سیکل رشد مو گفته می شود. این سیکل شامل سه مرحله آناژن،  کاتاژن و تلوژن می‌باشد. هر تار مو به طور متوسط ماهانه حدود یک سانتیمتر رشد می کند. چرخه یا سیکل رشد مو دائماً در حال تکرار است و تار موی جدید جایگزین تار موی قبلی می شود.

چه میزان ریزش مو طبیعی است ؟

ریزش مو تا تعداد مشخصی در روز امری طبیعی است و جزو بخشی از چرخه یا سیکل مو می باشد. ریزش حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. بنابراین چنانچه هنگام برس کشیدن تعدادی از از موها کنده شود و یا چندین تار مو روی لباس خود مشاهده کردید نگران نشوید. اما چنانچه ریزش مو به صورت دسته ای اتفاق بیافتد یا از این تعداد بیشتر باشد و یا تار موها نازک شوند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت ریزش مو چیست ؟

ریزش مو علل مختلفی دارد مثلا وجود بیماریهای سیستمیک،  استرس و اضطراب بیش از حد و سبک زندگی ناسالم می تواند باعث ریزش مو شود. گاهی اوقات ریزش مو حالت ارثی و ژنتیکی دارد. مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث ریزش مو شود مشکلات تیروئید و اختلالات هورمونی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند که اغلب با درمان این مشکلات ریزش مو نیز کنترل شده و متوقف می شود. علاوه بر این ها کمبود برخی از ویتامین ها و یا مواد معدنی نیز می تواند منجر به ریزش مو شود .

تیروئید و ریزش مو

تیروئید یک غده در ناحیه جلوی گردن می باشد. این غده مسئول ترشح هورمون های مهمی در بدن است. چنانچه میزان ترشح هورمون تیروئید کم و یا زیاد شود فرد دچار ریزش مو و یا نازکی تار مو می شود. بنابراین یکی از مسائلی که هنگام ریزش مو باید به آن توجه شود آزمایش سنجش سلامت تیروئید است. البته مشکلات تیروئید علاوه بر ریزش مو علائم دیگری مانند کاهش یا افزایش وزن، حساسیت به گرما یا سرما و تغییر در ضربان قلب نیز دارند.

تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از مشکلات و بیماریهای زنان می‌باشد. سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث افزایش میزان هورمون مردانه یا آندروژن در بدن شود. افزایش آندروژن می‌تواند منجر به افزایش موهای زائد در زنان شود در حالی که موهای سر نازک شده و یا دچار ریزش می گردد. سندروم تخمدان پلی کیستیک اغلب با علائمی نظیر آکنه یا جوش صورت، افزایش وزن و نازکی مو ها همراه است. البته گاهی اوقات و علامت دیگری به جز ریزش  و نازکی موها ندارد.

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا در واقع ریزش سکه ای مو ها است. یعنی بخشی از مو معمولاً به اندازه یک سکه دچار ریزش کامل می گردد. علت این است که سیستم ایمنی فرد به اشتباه به فولیکول‌های سالم حمله کرده و منجر به از بین رفتن آنها می شود. در اغلب مواقع این مشکل موقتی بوده و مشکل دائمی نمی باشد و موها خود به خود بعد از حدود ۶ هفته تا یک سال به طور طبیعی مجددا رویش می‌کنند. در موارد بسیار نادر این بیماری باعث ریزش کل موهای سر و بدن می شود.

کرم حلقه ای و ریزش مو

کرم حلقه ای نوعی عفونت قارچی است که می‌تواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو بر اثر کرم حلقه ای معمولا به صورت کچلی گرد و تکه ای است که می‌تواند با خارش و قرمزی همراه باشد. پزشک پس از تشخیص آن اقدام به تجویز داروهای ضد قارچ برای درمان بیمار می کند. این انگل به راحتی از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده قابل انتقال به فرد سالم است بنابراین در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به این انگل باید بقیه افراد هم به دقت تحت معاینه و بررسی قرار گیرند.

زایمان و ریزش مو

خانم های باردار هنگام بارداری معمولاً موهای پرپشت و خوبی دارند که علت این امر تغییرات سطح هورمون ها در طی بارداری است. اما پس از زایمان فرد به حالت اول بر می گردد و همچنین به دلیل تغییرات سطح هورمون ها دچار ریزش مو می شود. پس از زایمان حدود دو سال زمان لازم است تا رشد موها به حالت طبیعی بازگردد.

مصرف داروها و ریزش مو

مصرف قرص های ضد بارداری می تواند باعث نازکی تار موها شود. چنانچه فرد دارای سابقه خانوادگی ریزش مو باشد این حالت اغلب تشدید شده و ریزش مو بیشتر می شود. سایر داروهایی که می توانند باعث ریزش موها شوند عبارتند از: داروهای رقیق کننده خون،  داروهای کاهنده فشارخون،  داروهای قلبی،  داروهای کنترل آرتریت و داروهای ضد افسردگی.

رژیم سنگین و ریزش مو

افرادی که رژیم‌های سنگین لاغری دارند ممکن است دچار ریزش مو شوند. اگر رژیم لاغری شما یک رژیم صحیح است نگران ریزش مو نباشید زیرا پس از چند ماه با کمک رعایت یک رژیم غذایی اصولی مشکل برطرف می شود. یکی از علل ریزش مو در این افراد عدم دریافت پروتئین کافی می باشد.

نحوه آرایش مو و ریزش مو

سفت بستن موها و مدل هایی که باعث کشش و فشار به موها می شود مانند بافت آفریقایی می تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین موهای خود را طوری مرتب کنید که کمتر دچار کشش شود. دقت داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این مدل موها می‌تواند منجر به ریزش دائمی موها شود.

سرطان و ریزش مو

شیمی درمانی و رادیوتراپی دو روش مهم در درمان سرطان محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به ریزش مو شوند. شیمی درمانی باعث آسیب به سلول‌های فولیکول می‌شود که منجر به ریزش کامل موها می‌شود اما خوشبختانه پس از اتمام درمان موها مجددا رشد می کنند.

استرس شدید و ریزش مو

استرس شدید فیزیکی و یا روحی می‌تواند باعث ریزش ناگهانی مو شود.

به طور مثال :
-ریزش مو پس از یک بیماری جدی و یا یک جراحی سنگین
-تروما که منجر به خونریزی شدید شود
– پریشانی شدید روحی روانی
ریزش مو بر اثر این حالات می‌تواند ? تا ? ماه نیز به طول بیانجامد.

درمان ریزش مو

داروهای متفاوت و مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد. مثلاً استفاده از کورتیکو استروئید موضعی یا تزریقی برای رفع آلوپسی آره آتا،  استفاده از مکمل مناسب در افرادی که رژیم غذایی سنگین دارند،  استفاده از محلول ماینوکسیدیل در درمان ریزش موی طرح زنانه و استفاده از داروهای تنظیم کننده هورمون تیروئید می‌تواند در بهبود ریزش مو و رویش مجدد موها موثر باشد. گاهی اوقات استفاده از نوع خاصی از لیزر می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و به رویش مجدد موها کمک کند. به طور کلی داروها و روش‌های مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو و رویش مجدد موها وجود دارد اما مهمترین گام در درمان ریزش مو تشخیص درست علت ریزش می باشد. خوشبختانه امروزه کاشت‌مو به عنوان یک روش نسبتا قطعی برای ریزش مو است که می‌تواند در زنانی که دچار درجاتی از طاسی هستند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

 

منبع: webmd

طراحی سایت