❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

داروخانه شبانه روزی

بیماری شایع فصل زمستان

آنفولانزا چیست ؟

آنفولانزا یک بیماری ویروسی به شدت مسری می باشد که در همه فصول دیده می شود اما در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان بیشترین شیوع را دارد . این بیماری از برخی جهات با سرماخوردگی شباهت دارد اما تفاوت های زیادی بین این دو بیماری وجود دارد .ویروس آنفولانزا بسیار سریع از فرد بیمار به سایر افراد انتقال پیدا می کند بنابراین بهتر است فرد بیمار چند روز اول بیماری در منزل استراحت کند تا هم روند درمان خودش سریعتر پیش رود و هم مانع از انتقال آن به سایر افراد شود .

علائم آنفولانزا

یکی از مشخصه های مهم آنفولانزا این است که بیمار به طور ناگهانی و به سرعت دچار علائم ناشی از آن می شود و اینطور نیست که علائم آن به تدریج و طی چند روز به مرور پدید آید . تب بالا ، سردرد ، بدن درد ، سرفه ، گلودرد و احساس خستگی از علائم شایع آنفولانزا هستند . علاوه بر اینها بیمار ممکن است دچار آبریزش بینی ، لرز ، تهوع و استفراغ شود .

طول دوره بیماری چقدر است ؟

اغلب علائم آنفولانزا در طی ۵ روز بهبود می یابند . اما گاهی اوقات ممکن است این علائم به مدت یک هفته و یا حتی بیشتر نیز فرد را درگیر کنند . حتی ممکن است تا چند هفته پس از بهبود علائم فرد بیمار احساس افت انرژی و بی حالی داشته باشد که البته این علامت نیز طی چند هفته برطرف می شود .

آنفولانزا چگونه انتقال می یابد ؟

ویروس آنفولانزا یکی از ویروس هایی است که به سرعت از طریق ترشحات تنفسی قابل انتقال است . مثلا چنانچه فرد بیمار بدون اینکه جلوی بینی و دهان خود را بگیرد در فضا عطسه کند ویروس به راحتی در فضا پخش شده و افرادی که به وی نزدیک هستند آلوده می شوند . به علاوه ویروس آنفولانزا از طریق لمس جاهایی که به ویروس آلوده هستند مثل دستگیره در ، گوشی تلفن و مواردی از این قبیل به دست فرد سالم چسبیده و در صورتی که فرد دست خود را به دهان ، بینی و یا چشم ها بزند ویروس وارد بدن وی می شود .

یکی از دلایلی که آنفولانزا در زمستان بیشتر دیده می شود این است که در زمستان به دلیل سردی هوا افراد تمایل بیشتری به ماندن در محیط های سربسته دارند و باز به دلیل سرما از باز کردن پنجره اجتناب می کنند لذا چنانچه فرد بیمار در چنین محیطی باشد به راحتی بقیه افراد نیز می توانند به این ویروس آلوده شوند .

درمان های خانگی برای آنفولانزا

مهمترین نکته در درمان آنفولانزا استراحت است . مایعات فراوان بنوشید و اجازه ندهید بدنتان کم آب شود . بهتر است از دستگاه بخور سرد استفاده کنید . به علاوه شستشوی بینی با سرم نمکی و یا آب نمک رقیق نیز بسیار مفید است . اگر دچار گلودرد هستید غرغره آب نمک رقیق می تواند بسیار مفید باشد .

داروهای ضد ویروس

برخی داروهای ضد ویروس که فقط باید توسط پزشک تجویز شوند در درمان آنفولانزا موثر هستند . البته این داروها باید در عرض ۴۸ ساعت از شروع بیماری مورد مصرف قرار گیرند وگرنه تاثیر چندانی ندارند . این داروها علائم بیماری را کمتر و طول دوره بیماری را کوتاه و به ۱ تا ۲ روز می رسانند .

برخی از این داروهای ضد ویروس عبارتند از :

تامی فلو Tamiflu ،

پرامی ویر Peramivir ،

و زانامی ویر Zanamivir  .

لازم به ذکر است که این داروها اگر پس از گذشت ۴۸ ساعت از شروع علائم مصرف شوند اثر آنها کاهش می یابد . اما باز هم برای برخی بیماران مفید است به خصوص افراد بالای ۶۵ سال و بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند .

سایر داروهای موثر بر آنفولانزا

داروهای مسکن مانند استامینوفن ، ایبوپروفن و یا ناپروکسن برای کنترل تب و بدن درد بیمار مفید هستند . دکونژستانت ها به بهبود آبریزش بینی کمک می کنند . همچنین برخی داروها برای سرفه بیمار لازم هستند .

برای انتخاب بهترین دارو با توجه به شرایط بیماری بهتر است از پزشک مشاوره بگیرید . به خاطر داشته باشید که آنتی بیوتیک تاثیری بر بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا ندارد .

انتی بیوتیک تنها زمانی تجویز می شود که آنفولانزا باعث ایجاد عفونت های باکتریایی نظیر سینوزیت ، پنومونی و عفونت گوش میانی می شود .

واکسن آنفولانزا

یکی از راه های مفید برای پیشگیری از آنفولانزا تزریق واکسن است . واکسن باغث می شود بدن ویروس انفولانزا را شناخته و بر علیه آن آنتی بادی ترشح کند . به دلیل اینکه ویروس آنفولانزا سال به سال تغییر می کند لازم است همه ساله واکسن جدید را قبل از شروع فصل پاییز تزریق کنید . واکسن باعث می شود احتمال ابتلا شما به آنفولانزا به شدت کاهش یابد و در صورت ابتلا علائم شما بسیار کم باشد .

پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا

یکی از بهترین نکات در پیشگیری از آنفولانزا شستشوی دست ها با آب و صابون است . سعی کنید از دست زدن به چشم ها ، بینی و دهان خود خودداری کنید زیرا چنانچه ویروس ها روی دستتان باشند به راحتی وارد بدن می شوند .

در صورتی که در جایی هستید که آب در دسترس نیست بهتر است از پاک کننده های دست بدون نیاز به آب که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید . در صورتی که به آنفولانزا دچار هستید حتما فاصله خود را با دیگران حفظ کنید .

در صورت عطسه و سرفه جلوی بینی خود را بگیرید . در صورتی که هنگام عطسه و سرفه دستمال کاغذی در دسترس ندارید بهتر است آرنج خود را خم کرده و صورت خود را میان آرنجتان بگیرید و هیچگاه مستقیما دستان خود را جلوی بینی و دهان نگیرید زیرا با این کار باعث انتشار ویروس می شوید .

مراقب کودکان و نوزادان باشید

تحمل آنفولانزا برای بزرگسالان کار دشواری است حال تصور کنید که چقدر می تواند برای کودک که قادر به بیان مشکلات خود نیست سخت تر و دشوار تر باشد . بنابراین دقت کنید که کودکان در محیط هایی که افراد بیمار در آنجا تردد می کنند نباشد .

هنگامی که از بیرون می آید قبل از اینکه به کودک دست بزنید دست های خود را به دقت بشویید و ترجیحا لباس خود را عوض کنید . از پزشک کودک در مورد لزوم تزریق واکسن آنفولانزا به کودک سوال کنید .

مشکلات ناشی از آنفولانزا

معمولا اغلب افرادی که به آنفولانزا مبتلا می شوند پس از گذشت چند روز بهبود یافته و مشکل خاصی ندارند .

اما گاهی اوقات آنفولانزا منجر به مشکلاتی مانند پنومونی ، برونشیت ، سینوزیت و عفونت گوش میانی می شود . همچنین بیمارانی که مبتلا به آسم و نارسایی قلبی هستند ممکن است در صورت ابتلا به آنفولانزا بدتر شوند .

چه موقع باید به بیمارستان مراجعه کنید ؟

در صورت وجود هر یک از مشکلات زیر باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه نمایید .
– مشکل در تنفس و تنفس های کوتاه
– احساس فشار و درد در قفسه سینه
– احساس کم آبی بدن
– احساس گیجی و منگی
– استفراغ های مکرر

 

منبع:

طراحی سایت