❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

داروی کارودیلول

موارد مصرف و عوارض داروی کارودیلول

داروی کارودیلول چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی کارودیلول مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی کارودیلول (carvedilol)، که با نام تجاری کورگ (Coreg) نیز شناخته می‌شود، بر روی قلب و گردش خون (جریان خون درون رگ ها) تاثیر می‌گذارد. از این دارو برای حمله‌ی قلبی و و درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. کارودیلول همچنین بعد از یک حمله‌ی قلبی، که باعث شده قلب شما در پمپاژ خون عملکرد درستی نداشته باشد، به کار می‌رود.

از داروی کارودیلول ممکن است در موارد دیگری نیز استفاده شود.

اطلاعات مهم درباره کارودیلول

در صورتی که آسم، برونشیت، نفخ شدید، بیماری مزمن کبدی، یا یک وضعیت قلبی حاد مثل انسداد قلبی، سندروم سینوس بیمار، یا ضربان قلب آهسته (مگر اینکه شما در حال استفاده از یک دستگاه ضربان ساز باشید)، دارید، از این دارو استفاده نکنید.

دو ساعت قبل و بعد از مصرف کارودیلول، از مصرف الکل اجتناب کنید. همچنین از داروها یا سایر محصولاتی که ممکن است حاوی الکل باشند، استفاده ننمائید. الکل، باعث می‌شود که این دارو با سرعت زیاد از حد در بدن منتشر گردد.

چنانچه شما از این دارو برای درمان فشار خون بالای خود استفاده می‌کنید، حتی اگر احساس بهبودی به شما دست داد، به مصرف دارویکارودیلول ادامه دهید. فشار خون بالا معمولاً بدون هیچ گونه علائمی است. بنابراین شاید لازم باشد تا آخر عمر خود، به مصرف اینگونه داروها ادامه دهید.

از کپسول کارودیلول برای حمله‌ی قلبی و و درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود.

نکات مهمی که قبل از مصرف کارودیلول باید رعایت کرد

در صورتی که نسبت به کارودیلول آلرژی دارید یا موارد زیر را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

  • آسم، برونشیت، نفخ شدید؛
  • بیماری مزمن کبدی؛
  • یک وضعیت قلبی حاد؛ مثل انسداد قلبی، سندروم سینوس بیمار، یا ضربان قلب آهسته (مگر اینکه شما در حال استفاده از یک دستگاه ضربان ساز باشید)؛

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی کارودیلول برای شما خطراتی در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، با پزشک در میان گذارید:

  • دیابت (مصرف این دارو باعث می‌شود که شما به سادگیِ قبل، کاهش قند خون خود را متوجه نشوید)؛
  • آنژین (درد قفسه‌ی سینه)؛
  • بیماری کبدی یا کلیوی؛
  • یک اختلال تیروئیدی؛
  • تومورِ غده‌ی فوق کلیوی؛
  • مشکلات گردش خون؛
  • سابقه‌ی داشتن آلرژی (حساسیت)؛

هنوز شناخته نشده که آیا مصرف این دارو برای جنین خطرزاست یا خیر؛ در دوره‌ی مصرف این دارو اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

همچنین هنوزمشخص نشده که آیا داروی کارودیلول در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث صدمه به نوزاد می‌شود یا خیر؛ در دوران مصرف این دارو، از شیر دادن به نوزاد بپرهیزید.

نحوه مصرف

کارودیلول را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. دکتر شما ممکن است در میزان دوز مصرفی شما هر از گاهی تغییراتی لحاظ کند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

بهتر است این دارو را به همراه غذا مصرف کنید.

کپسول کارودیلول را نجوید و آن را به صورت کامل قورت دهید.

کارودیلول را در هر روز سر ساعت مشخصی میل کنید.

قبل از اینکه مصرف این دارو را قطع کنید و یا در میزان مصرف خود تغییراتی لحاظ کنید، حتماً با دکتر مشورت نمائید. قطع مصرف ناگهانی این دارو ممکن است وضعیت شما را بدتر نماید.

اگر به جای قرص کارودیلول، کپسول آن را با تجویز دکتر مصرف کنید، در افراد مسن تر، بیشتر احتمال دارد که سرگیجه یا غش کردن اتفاق بیفتد. در این باره به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید.

هر چند مدت یک بار نیاز است تا فشار خون شما کنترل گردد.

اگر برای درمان فشار خون بالای خود از این دارو استفاده می‌کنید، حتی در صورتی که احساس بهبودی به شما دسعت داد، به مصرف دارو ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون هیچ گونه علائمی است. ممکن است نیاز باشد تا آخر عمر از داروهای کاهنده‌ی فشار خون استفاده نمائید.

اگر قرار است یک عمل جراحی بر روی شما انجام شود، قبل از موعد مقرر به دکتر جراح خود اطلاع دهید که در حال استفاده از داروی کارودیلول هستید. ممکن است نیاز باشد تا برای مدتی کوتاه، مصرف این دارو را قطع کنید.

نباید مصرف داروی کارودیلول را به طور ناگهانی قطع کنید؛ چرا که قطع مصرف ناگهانی این دارو ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

کارودیلول ممکن است بر روی مردمک شما در حین عمل جراحی آب مروارید چشم، تاثیر بگذارد. بنابراین به دکتر جراح چشم خود، قبل از جراحی اطلاع دهید که در حال استفاده از این دارو می‌باشید. قبل از جراحی، مصرف داروی کارودیلول را بدون اطلاع پزشک و خودسرانه قطع نکنید.

مصرف کارودیلول، تنها یک قسمت از درمان فشار خون بالا می‌باشد. درمان کامل شامل رژیم غذایی، تمرینات جسمانی و کنترل وزن نیز می‌شود. اگر در حال مصرف این دارو برای درمان فشار خون بالای خود هستید، تمرینات بدنی را نیز مرتباً انجام داده و رژیم غذایی مناسب را حفظ کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

کارودیلول و عوارض جانبی

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، کارودیلول را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفیِ از دست رفته، داروی اضافه مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، ناخن‌های مایل به آبی، سرگیجه، ضعف، غش و تشنج؛

از چه مواردی در حین مصرف کارودیلول باید اجتناب کرد؟

مصرف کارودیلول ممکن است بر روی اندیشیدن و واکنش نشان دادن شما تاثیر بگذارد. اگر رانندگی می‌کنید و یا قصد انجام کاری را دارید که نیاز به هوشیاری دارد، بیشتر مراقب باشید.

مصرف الکل باعث می‌شود که فشار خون شما کاهش پیدا کند و ممکن است باعث افزایش بعضی از عوارض جانبی کارودیلول گردد. حتماً دو ساعت قبل و بعد از مصرف این دارو، از مصرف الکل جداً خودداری کنید.

اگر در وضعیت نشسته یا خوابیده قرار دارید، به طور ناگهانی برنخیزید؛ چرا که ممکن است سرگیجه بگیرید. به آرامی بلند شوید تا دچار افتادن در اثر سرگیجه نشوید.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر یکی از عوارض جانبی خطرناک در اثر مصرف این دارو – مثل موارد زیر – را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • احساس سبکی در سر؛ احساس اینکه هر آن ممکن است بیفتید؛
  • ضربان قلب نامنظم یا آهسته؛
  • تعریق، افزایش سریع وزن، احساس تنگی نفس (حتی به صورت خفیف)؛
  • احساس سرما یا بی‌حسی در انگشتان دست یا پا؛
  • درد در قفسه‌ی سینه، سرفه‌های خشک، نفس کشیدن به همراه خس خس، سفت شدن قفسه‌ی سینه، مشکلات تنفسی؛
  • قند خون بالا – علائم: تشنگی فزاینده، تکرر ادرار، گرسنگی، خشک شدن دهان، تنفس با بوی میوه، خواب‌آلودگی، خشک شدن پوست، تاری دید، کاهش وزن؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی کارودیلول عبارت است از:

  • ضعف، سرگیجه؛
  • اسهال؛
  • خشکی چشم؛
  • احساس خستگی؛
  • افزایش وزن؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر کارودیلول – تداخل های دارویی

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ بسیاری از دارو ها ممکن است با کارودیلولتداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی و بسیاری از داروهای با نسخه و بدون نسخه.

منبع: مجله قرمز

طراحی سایت