❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

رزوواستاتین

همه چیز در مورد قرص رزوواستاتین

موارد مصرف قرص روسوواستاتین Rosuvastatin و عوارض این دارو

رزوواستاتین متعلق به دسته ی داروهای استاتین می باشد. این دارو میزان کلسترول و سایر چربیهای ساخته شده در بدن را تنظیم می کند و بااین کار خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را کاهش می دهد.

‎چربی ها به راحتی در بافت های بدن ذخیره می شوند تا بعدا به عنوان منبع انرژی استفاده شوند . کلسترول یک نوع چربی (لیپید) می باشد که در کبد از چربی های غذای مصرفی شما ساخته می شود. زمانی که میزان کلسترول در خون شما افزایش یابد هایپرکلسترومیا (افزایش چربی خون ) رخ می دهد. با این وجود کلسترول بالا ممکن است در شما احساس بیماری ایجاد نکند اما عوارض پنهان ناشی از آن در حال وقوع است.

‎کلسترول بالا در عروق خون رسوب می کند و به مرور زمان دیواره ی عروق را سخت می کند و موجب تنگ شدن عروق می شود. این عارضه موجب کاهش جریان خون و افزایش خطر بیماری های قلب و عروق از جمله سکته های قلبی و مغزی می شود.رزوواستاتین همچنین در افرادی که مستعد بیماری های قلب و عروق هستند(مثلاً بیماران دیابتی حتی با وجود کلسترول نرمال خون ) ریسک این بیماری ها را کاهش می دهد.

 رزوواستاتین قرص کاهش چربی خون

داروی کاهنده چربی خون “رزوواستاتین” که از نسل داروهای جدید به شمار می رود و عامل کاهش کلسترول و تری گلسیرید است هم اکنون در دسترس پزشکان قرار گرفته است.استاتین ها گروهی از داروها هستند که امروزه بیشترین تجویز را برای کاهش کلسترول خون به خود اختصاص داده اند. استاتین ها مسیر ساخت کلسترول توسط کبد را مسدود می کنند بنابراین سلول های کبدی تهی از کلسترول می شوند و نهایتاً باعث می شود که کبد کلسترول را از خون برداشت و جمع آوری کند. همچنین استاتین ها به جذب مجدد کلسترول از رسوب های موجود در دیواره شریان ها کمک می کند و بدین شکل بیماری شریان های کرونری را از بین می برد.

همچنین می توان گفت، از دیگر اثرات قرص ‘رزوواستاتین’ (Rosuvastatin) این است که باعث بهبود تصلب شرایین شده و از سکته قلبی و مغزی در بیماران پیشگیری می کند و نسبت LDL/HDL در خون را تنظیم می کند و سبب کاهش میزان کلسترول LDL می شود.طرح تحقیقاتی این دارو در سال ۱۳۹۲ انجام شد و تولید آن از تابستان سال ۹۳ با مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آغاز گردید. هم اکنون ، رزوواستاتین در دوزهای ۵، ۱۰، ۲۰ و ۴۰ میلی گرم موجود میباشد.

این دارو برخلاف داروی آتروواستاتین که پیش از این به عنوان داروی پرمصرف کاهش چربی خون در کشور استفاده می شد و نیز عوارضی مانند اسپاس عضلات پشت ساق پا را در پی داشت فاقد عوارض میباشد.رزوواستاتین به طور عمده ۹۰% از طریق مدفوع و بقیه بصورت تغییر نیافته از ادرار دفع میشود و نیمه عمر حذف آن در انسان ۱۹ ساعت میباشد. بعلاوه متغیرهایی چون سن، جنس، مصرف دارو همراه یا بلافاصله بعد از غذا، مصرف دارو هنگام صبح یا شب، تفاوتی در آثار فارماکولوژیک رزوواستاتین ایجاد نمی کنند.

حواستان به عضلاتتان باشد

  • با وجود تاثیر اثبات شده استاتین ها برای مقابله با کلسترول خون بالا، این داروها باعث بروز عوارض جانبی می شوند.
  • رایج ترین عوارض استاتین ها، تاثیر آنها در بروز اختلالات عضلانی بویژه بعد از ۷۰ سالگی است.
  • درد، گرفتگی و ضعف عضلانی یا حساسیت بالا جزو علائم ناشی از مصرف استاتین ها است.
  • به همین دلیل نیز لازم است که در حین مصرف این داروها به طور منظم آزمایش خون دهید تا بیش از حد، از این داروها استفاده نکنید و دچار مشکل نشوید.
  • در صورت بالا بودن چربی خون تان لازم است با احتیاط بیشتری و تحت نظر پزشک متخصص اقدام به مصرف این داروها کنید

اختلالات گوارشی

  • دردهای عضلانی رایج ترین عوارض داروهای استاتین هستند، اما عوارض جانبی این داروها به همین جا ختم نمی شود.
  • در برخی افراد اختلالات گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال، دل درد و همچنین مشکلات دیگری مانند سردرد، خستگی عمومی یا حتی سرگیجه نیز بروز می کند.
  • اگر مشغول مصرف داروهای استاتین هستید و علائمی از این قبیل را در خودتان مشاهده کردید، بدانید که از عوارض مصرف این داروهاست.

خطرات دیگر داروهای ضد کلسترول خون

  • نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که رابطه ای بین مصرف داروهای استاتین و خطر بروز بیماری هایی مانند آلزایمر، نارسایی کلیوی، آب مروارید و یا تشکیل تومورهای سرطانی وجود دارد.
  • اگرچه برای اثبات دقیق هر کدام از موارد اشاره شده، نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد، اما بهتر است هوشیاری کامل را در خصوص مصرف این داروها داشته باشید.
  • تا حد امکان بهتر است با روش های طبیعی از افزایش کلسترول خون تان پیشگیری کنید.
  • در صورت بالا بودن چربی خون تان نیز لازم است با احتیاط بیشتری و تحت نظر پزشک متخصص اقدام به مصرف این داروها کنید.
  • به طور منظم آزمایش خون دهید و میزان کلسترول خون تان را کنترل کنید.

توصیه های رزوواستاتین

  • معمولاً درمان با این دارو طولانی مدت می باشد لذا با پزشک خود در ارتباط باشید و معاینات و آزمایشات دوره ای را به طور منظم انجام دهید تا پیشرفت درمانی شما ارزیابی شود.
  •  مصرف دارو را تا زمانی که پزشک برای شما تجویز کرده است ، ادامه دهید .
  •  یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف الکل، کاهش نمک در رژیم غذایی ،ترک سیگار و داشتن فعالیت بدنی مناسب همراه با مصرف رزوواستاتین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  •  خانم ها در مدت درمان با رزوواستاتین باید از یک روش جلوگیری از بارداری مناسب استفاده نمایند و در صورتی که حین درمان ، بارداری رخ داد، فوراًبه پزشک اطلاع دهند.
  • شربت های ضداسید معده و داروهای درمان سوهاضمه را حداقل با دو ساعت فاصله از زمان مصرف این دارو ، مصرف نمایید.

عوارض رزوواستاتین

  1.  درد و گرفتگی عضلانی یکی از عوارض شایع رزوواستاتین می باشد ، در صورت بروز این عارضه ، به پزشک خود مراجعه نمایید به دلیل این که احتمال بروز عارضه ای نادر اما جدی عضلانی در اثر مصرف رزوواستاتین وجود دارد، جهت بررسی های لازم مراجعه به پزشک در صورت درد عضلانی لازم است .
  2. برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
  3. در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد.
  4.  احساس تهوع ، سو هاضمه ناشی از این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای چرب یا پر ادویه برطرف می شود .
  5. در صورت احساس سرگیجه،خستگی و اختلال در خواب به پزشک خود مراجعه نمایید.

عوارض خاص اما مهم

  •  در صورت کشیدگی و درد شدید عضلانی خصوصاً در پاها، احساس بیماری و ضعف و یا تب بالا به پزشک خود مراجعه نمایید .
  • در صورت تنگی نفس یا سرفه بدون علت، پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک مراجعه نمایید .
  • در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
منبع: delgarm.com
طراحی سایت