❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

لرزش دست

بررسی عوامل متعدد لرزش دست!

علت لرزش دست چیست؟

لرزش دست ها یکی از مشکلات شایع به خصوص در سنین بالاتر است . لرزش دست علل و عوامل متعددی دارد و در هر سنی ممکن است مشاهده شود . این مشکل درجات متفاوتی دارد و از لرزش خفیف دست ها تا لرزش شدید که مانع انجام برخی کارها می شود قابل مشاهده است . گاهی اوقات لرزش دست ها فقط هنگام عصبانیت یا استرس مشاهده می شود . گاهی لرزش دست بعد از یک دوره بیماری رخ می دهد . اصطلاح پزشکی برای لرزش دست ترمور می باشد . لرزش دست یکی از مشکلات شایع است که علل و عوامل گوناگونی دارد .

لرزش اساسی یا ترمور اسنشیال

ترمور اسنشیال یا لرزش اساسی یکی از شایع ترین انواع لرزش دست است . این لرزش اغلب در دست ها وجود دارد ولی گاهی اوقات ممکن است در بازوها ، سر ، سایر اعضای بدن و حتی صدای فرد نیز دیده شود .

ترمور اسنشیال با اغلب لرزش ها متفاوت است زیرا برخلاف اغلب لرزش ها این نوع لرزش دست هنگامی رخ می دهد که دست ها در حرکت هستند و فرد مشغول انجام کاری است . اغلب اوقات لرزش دست ها هنگامی که دست ها در حالت بی حرکت و سکون هستند رخ می دهد . این مشکل علل متفاوتی دارد و علت آن صد در صد مشخص نیست . گاهی اوقات این مشکل به دلیل یک جهش ژنی به وجود می آید . این بدین معناست که اگر یکی از والدین به این مشکل دچار باشند احتمال اینکه فرزند آنها نیز در آینده دچار مشکل شود زیاد است . یکی دیگر از علل احتمالی این مشکل سموم محیطی است.

البته تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد و این موضوع نیازمند بررسی های تکمیلی می باشد .

لرزش دست

عامل دیگر این مشکل بالا رفتن سن است . هر چند لرزش اسنشیال در هر سنی ممکن است مشاهده شود اما اغلب اوقات با بالا رفتن سن این مشکل به وجود می آید .

لرزش اساسی یا ترمور اسنشیال تهدید کننده سلامت فرد محسوب نمی شود اما ممکن است با گذشت زمان تشدید شود . استرس ، خستگی و مصرف کافئین زیاد این مشکل را بدتر می کند . گاهی اوقات این مشکل به قدری شدت می یابد که حتی خوردن ، آشامیدن ، نوشتن و انجام کارهای روزانه را برای بیمار دشوار می سازد .

کنترل و درمان این نوع لرزش معمولا دشوار است . داروهای مخصوصی برای این مشکل وجود دارد اما هیچکدام از آنها مشکل را به کلی برطرف نمی کنند . یکی از کارهایی که در موارد شدید بیماری انجام می شود جراحی است . این جراحی نوعی درمان است که تحریک عمقی مغز نامیده می شود . در این روش جراح وسیله ای مخصوص را در مغز بیمار ایمپلنت می کند تا لرزش ها کنترل شوند . اگر دچار لرزش دست ها هستید لازم است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بررسی شده و به درستی تحت درمان قرار گیرید .

پارکینسون

لرزش اولین علامت بیماری پارکینسون است که حدودا ۱۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا به آن مبتلا هستند . همه افراد مبتلا به پارکینسون دچار لرزش نیستند اما اغلب بیماران در مراحل اولیه بیماری حرکات و لرزش های خفیف در دست ، پا و حتی یک انگشت احساس می کنند . اغلب اوقات لرزش فقط در یک طرف بدن مشاهده می شود . لرزش پارکینسون معمولا در حالت استراحت و ریلاکس بودن عضلات رخ می دهد و به آن لرزش در حال استراحت می گویند . هنگام حرکت لرزش ها متوقف می شود حتی حرکت کوچک انگشتان هم می تواند به توقف لرزش ها کمک کند . لرزش ناشی از پارکینسون مانند سایر لرزش ها با استرس و هیجان بدتر می شود . با گذشت زمان و بدتر شدن بیماری لرزش ها دو طرف بدن را درگیر کرده و در هر دو قسمت بدن مشاهده می شود .

ام اس

بیماری ام اس که سیستم ایمنی را هدف قرار داده و مغز ، اعصاب و نخاع را درگیر می کند یکی دیگر از عوامل لرزش دست ها می باشد . لرزش های ناشی از ام اس در دست و پا مشاهده می شود . ام اس باعث طیف های متفاوتی از لرزش می شود که شایع ترین آن مانند ترمور اسنشیال هنگام حرکت اتفاق می افتد .

ترک الکل

لرزش یکی از علائم اولیه ترک الکل می باشد . اگر مصرف الکل در فرد خیلی بالا نباشد هنگام ترک آن لرزش تا چند روز بیشتر طول نمی کشد اما چنانچه مصرف در فرد بالا بوده و یا فرد برای مدت زمان طولانی به الکل اعتیاد داشته لرزش ها می توانند تا یکسال یا حتی بیشتر ادامه داشته باشند .

لرزش دست همیشه یک بیماری محسوب نمی شود

لرزش دست ها همیشه به دلیل بیماری نیست . گاهی اوقات لرزش دست ها پاسخ بدن به چیز خاصی است . چند نمونه از این موارد عبارتند از :

داروها

بیشترین لرزش ناشی از دارو در دسته داروهایی مشاهده می شود که ترشح دوپامین از مغز را متوقف می کند . دوپامین اطلاعات را از بخشی از مغز به بخشی دیگر منتقل می کند . این داروها برای اختلالات خلقی نیز تجویز می شوند. در صورتی که فرد به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع کند دچار لرزش دست ها خواهد شد .

کمبود ویتامین B12

بدون وجود ویتامین B12 کافی سیستم عصبی به درستی کار نمی کند . این ویتامین در گوشت قرمز ، ماهی ، تخم مرغ ، گوشت مرغ و بوقلمون یافت می شود . اگر لرزش دست ها ناشی از کمبود ویتامین B12 باشد پزشک برای بیمار علاوه بر اصلاح تغذیه آمپول ویتامین B12 تجویز می کند .

استرس

مشکلات مالی و نگرانی های شغلی و هرگونه استرس برسلامتی فرد تاثیر سوء می گذارد . استرس می تواند منجر به لرزش دست ها شود . به این نوع لرزش لرزش فیزیولوژیک گفته می شود .

کاهش قند خون

کاهش قند خون که در اصطلاح پزشکی هیپوگلیسمی نامیده می شود یکی دیگر از علل لرزش دست ها محسوب می شود . این لرزش موقتی بوده و با بالا رفتن قند خون برطرف می شود .

پرکاری تیروئید

غده تیروئید یکی از غدد مهم بدن است که در ناحیه گردن قرار دارد . اگر تیروئید پرکار باشد سرعت بسیاری از اعمال بدن بالا می رود . مثلا بیمار دچار افزایش ضربان قلب شده و به بی خوابی دچار می شود . علاوه بر اینها پرکاری تیروئید می تواند باعث لرزش دست ها شود .

آسیب های عصبی

صدمه ، بیماری و یا مشکلاتی که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند می تواند منجر به لرزش دست ها شود . پزشکان به این مشکل نوروپاتی محیطی می گویند . این مشکل می تواند بر روی دست ها و پاها تاثیر گذاشته و منجر به لرزش آنها شود .

به دلیل اینکه یافتن عوامل و علل لرزش دست ها و درمان درست آن نیازمند بررسی های تخصصی است لازم است بیمار برای درمان این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کند .

منبع: داروکده

طراحی سایت