❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

ویتامین

علائم کمبود ویتامین E و راههای برطرف نمودن آن

چرا ویتامین E مهم است ؟

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است . این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثرات شیمیایی مخربی که به بافت های بدن لطمه می زند را از بین می برد . همچنین این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی می شود . ویتامین E که در سال ۱۹۲۰ کشف گردید و در سال ۱۹۳۶ از جوانه گندم جدا گردید و آلفاتوکوفرول نام گرفت . بعدها دو گونه دیگر به نام بتا و گاما توکوفرول کشف شدند که اثرشان نسبت به آلفا کمتر بود . این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می کند . همچنین یک نام برای گروهی از ملکول هایی است که اثراتی شبیه به آلفاتوکوفرول را دارند . این ویتامین به طور طبیعی در مواد غذایی گوناگونی یافت می شود . به این دلیل کمبود جدی این ویتامین خطر خونریزی را افزایش می دهد .

علائم کمبود ویتامین E عبارتند از :

– مشکل در راه رفتن و هماهنگی عضلات
– درد و ضعف عضلات
– اختلال بینایی
– احساس ناخوشی عمومی

چطور کمبود ویتامین E را برطرف کنیم ؟

چنانچه احساس می کنید دچار کمبود ویتامین هستید باید حتما نسبت به جبران آن اقدام کنید . مهمترین کار برای برطرف کردن کمبود این ویتامین مشاوره با پزشک است . برای استفاده از مکمل های ویتامین E لازم است حتما از پزشک یا داروساز کمک بخواهید زیرا مصرف خودسرانه مکمل های ویتامین E می تواند عوارضی برای شما به همراه داشته باشد . به علاوه مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E نیز می تواند مفید باشد .

تغذیه

ویتامین E در مواد غذایی گوناگون یافت می شود که شامل موارد زیر می باشد :

دانه ها و مغزها مثل مغز بادام ، تخمه آفتابگردان ، بادام زمینی و کره بادام زمینی
– غلات کامل
روغن های گیاهی به ویژه روغن زیتون و روغن آفتابگردان
سبزیجات دارای برگ سبز
تخم مرغ
مواد غنی شده با ویتامین E
کیوی
انبه

مکمل های ویتامین E

هر چند مصرف مکمل های حاوی ویتامین E یکی از معمول ترین و بهترین روش ها برای جبران کمبود ویتامین ها محسوب می شود اما لازم است دقت داشته باشید که برای مصرف مکمل ویتامین E دقت بیشتری به خرج دهید زیرا استفاده بیش از حد مجاز این ویتامین می تواند منجر به ایجاد برخی عوارض شود. بهتر است مکمل ویتامین E تولید شده توسط یک برند معتبر را خریداری کنید و حتما میزان مصرف مناسب آن را از داروساز سوال کنید . مکمل های ویتامین E می تواند با برخی داروهای مصرفی بیمار تداخل داشته باشد و بر روی آن تاثیر بگذارد .

داروهایی که ممکن است این ویتامین با آنها تداخل داشته باشد عبارتند از :

-داروهای ضد انعقاد
– برخی از داروهای پایین آورنده کلسترول خون
– نیاسن
– برخی از داروهای شیمی درمانی
– برخی از داروهای رادیوتراپی

در صورت کمبود ویتامین E و یا نیاز بدن به این ویتامین بهتر است علاوه بر مصرف مکمل ها حتما از منابع غذایی غنی از ویتامین E نیز استفاده شود . مکمل های ویتامین E دارای مقادیر بیش از نیاز معمولی بدن ویتامین E ،دارند ؛ بنابراین معمولا توصیه نمی شود که هر روز مصرف شوند ، البته مکمل های مولتی ویتامین از این قاعده مستثنی هستند یعنی میزان ویتامین E آنها به اندازه میزان مورد نیاز روزانه بدن می باشد و مشکلی ایجاد نمی کنند . مصرف بیش از حد مجاز ویتامین E فرد را دچار عوارض و مشکل می کند .

چه میزان ویتامین نیاز داریم ؟

بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۴ سال روزانه ۱۵ میلی گرم ویتامین E نیاز دارند . کودکان زیر ۱۴ سال مقادیر کمتری از این ویتامین نیاز دارند . این مقادیر عبارتند از :
سنین ۱ تا ۳ سال روزانه ۶ میلی گرم
سنین ۴ تا ۸ سال روزانه ۷ میلی گرم
سنین ۹ تا ۱۳ سال روزانه ۱۱ میلی گرم

زنان در دوران شیردهی لازم است روزانه ۱۹ میلی گرم ویتامین E دریافت کنند .
مصرف غذاهای غنی از این ویتامین به شما کمک می کند مقادیر مناسبی از ویتامین E دریافت کنید به طور مثال :

– ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان حدودا ۷٫۴ میلی گرم ویتامین E دارد .
– ۲ قاشق غذا خوری کره بادام زمینی حاوی حدود ۲٫۹ میلی گرم ویتامین E می باشد .
– نصف لیوان اسفناج حاوی ۱٫۹ میلی گرم ویتامین E می باشد .

چه چیزی باعث کمبود این ویتامین شده و چه کسانی در معرض کمبود آن هستند ؟

کمبود ویتامین E به علت شرایط مختلفی به وجود می آید . یکی از عوامل کمبود ویتامین E این است که گاهی اوقات بدن قادر به جذب چربی ها شامل ریز مغذی های محلول در چربی مثل ویتامین E نمی باشد .

برخی از این عوامل که مانع جذب ویتامین E  می شوند عبارتند از :

– پانکراتیت مزمن
– کلستاز (احتباس صفرا )
– سیستیت فیبروزیس
– انسداد مجاری صفراوی
– بیماری کرون
– سندروم روده کوتاه
در برخی موارد کمبود ویتامین E  به دلیل یک مشکل ژنتیکی نادر به نام آتاکسی می باشد . این مشکل ژنتیکی یک مشکل نورولوژیک است که در آن کنترل و هماهنگی عضلات دچار مشکل می شود . این مشکل بیشتر در کودکان بین سنین ۵ تا ۱۵ سال مشاهده می شود.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

چنانچه دچار علائم کمبود ویتامین E هستید لازم است به پزشک مراجعه کنید . به علاوه اگر به هر یک از مشکلات و بیماری هایی که احتمال کمبود ویتامین E را افزایش می دهد دچار هستید لازم است با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین Eمشاوره کنید . اولین گام برای جبران کمبود ویتامین E تغییر رژیم غذایی و مصرف غذاهای غنی از ویتامین E می باشد اما معمولا علاوه بر تغییر رژیم غذایی پزشک برای بیمار مکمل نیز تجویز می کند.

 

منبع: webmd

طراحی سایت