❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

ویتامین D

ویتامین D در بهبود افسردگی چه نقشی دارد؟

همه ما احساس خستگی ، ناراحتی و غم در زمان های خاصی در زندگی داریم ، که اغلب اوقات این احساسات برای یک یا دو هفته طول می کشد و در زندگی روزمره ما تداخلی ایجاد نمی کند . اغلب صحبت کردن با یک دوست یا اعضای خانواده به بهبود این احساسات کمک می کند . اما در صورت بروز افسردگی این احساسات بهبود نیافته و ممکن است هفته ها یا ماهها ادامه داشته باشد .

داروسل-نقش ویتامین D در بهبود افسردگی

افسردگی دارای ارتباط معنادار با ناتوانی ، مرگ و میر ، هزینه های بهد اشت و درمان و سومین علت منجر به ناتوانی در تمامی کشورهاست و چیزی حدود ۸۴۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است . پاتوفیزیولوژی زیربنایی افسردگی هنوز ناشناخته باقی مانده است و احتمال می رود که چندین مکانیسم مختلف درگیر باشند . عدم درمان این اختلال آسیب های روانی و عوارض اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای بیماران ایجاد می کند .
ویتامین D یک هورمون منحصر بفرد نورواستروئیدی است که نقش حیاتی در سلامت استخوانها دارد و امروزه محققین پی بردن که ویتامین D در دیگر حوزه های سلامت نیز نقش ایفا می کند . یکی از این نقش ها در توسعه افسردگی است .

داروسل-نقش ویتامین D در بهبود افسردگی

مطالعات مختلفی درمورد ارتباط بین ویتامین D و افسردگی انجام شده ، هرچند نتایج این مطالعات متناقض می باشند .
دلایل بیولوژیکی فراوانی برای وجود نقش احتمالی ویتامین D در توسعه و عملکرد مغزی وجود دارد . بعضی از گیرنده های مغز گیرنده های ویتامین D هستند ، به این معنی که ویتامین D به نوعی در مغز عمل می کند . این گیرنده ها در مناطقی از مغز یافت می شوند که با افسردگی ارتباط دارند . به همین دلیل ، ویتامین D با افسردگی و سایر مشکلات روحی روانی ارتباط دارد .

اینکه ویتامین D دقیقا در مغز چگونه کار می کند بطور شفاف مشخص نشده است . یکی از نظریه ها این است که ویتامین D روی میزان مواد شیمیایی موسوم به مونوآمین ها نظیر سروتونین و نحوه کار آنها در مغز تاثیر می گذارد . بسیاری از داروهای ضد  افسردگی با افزایش میزان مونوآمین ها در مغز کار می کنند . بنابراین محققین حدس میزنند که ویتامین D ممکن است میزان مونوآمین ها را افزایش دهد که این به درمان افسردگی کمک می کند .

داروسل-نقش ویتامین D در بهبود افسردگی

در یک مطالعه مروری انجام شده ( ۲۰۱۳ )  درخصوص ویتامین D و افسردگی ؛ یافته ها نشان داد :

کمبود ویتامین D در خون با افسرده بودن در ارتباط است.
کمبود ویتامین D در خون باعث پیشرفت و بدتر شدن وضعیت افسردگی فرد می شود.
مصرف ویتامین D می تواند باعث بهبود افسردگی و حتی پیشگیری از آن شود.

مطالعه دیگر ( ۲۰۱۴ ) که در آن ۱۱۰۲ نفر در رنج سنی ۱۸-۶۵ سال با اختلال افسردگی درحال حاضر و ۷۹۰ با سابقه افسردگی که در حال حاضر دارای اختلال افسردگی نیستند ، دیده شد که سطح ویتامین D در افرادی که در حال حاضر افسرده هستند پایین تر است و شدت علائم افسردگی در افراد با سطح ویتامین D بالاتر ، کمتر است . همچنین در یک پیگیری دوساله همبستگی معناداری بین وضعیت ویتامین D و علائم افسردگی مشاهده شد .

داروسل-نقش ویتامین D در بهبود افسردگی

ویتامین D معروف به ویتامین خورشید است . مواجهه مستقیم با نور خورشید برای دریافت ویتامین D مورد نیاز ، موجب افزایش انرژی و خلق و خوی شما می شود . براساس شواهد پس از مواجهه با نور خورشید میزان بتا-اندورفین افزایش می یابد و بتا-اندورفین باعث احساس خوب و افزایش خلق و خو می شود . بنابراین کسانی که احساس افسردگی می کنند باید سعی کنند تماس مناسبی با نور خورشید داشته و منابع غنی ویتامین D مصرف کنند . اما باتوجه به کمبود شدید این ویتامین در جامعه ما از مصرف مکمل ویتامین D نیز نباید غافل شد.

 

منبع: داروکده

طراحی سایت