❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

❕ این سایت هیچ گونه فعالیت و همکاری با دیجی کالا ندارد❕

گلوکوزآمین

گلوکوزآمین در بدنسازی چه نقشی دارد؟

گلوکوزآمین ( Glucosamine) یک آمینو مونوساکاریدی می باشد که به طور طبیعی توسط کندروسیت ها (Chondrocytes) جهت ساخت بافت بین مفصلی در غضروف ها تولید می شود. هدف اصلی از وجود  گلوکوزآمین ،ساخت زنجیره های بلند بنام گلیکوز آمینوگلیکان (GAGs) می باشد که مفصل ها و نیز غضروف جهت ترمیم به آن نیاز دارند. در صورتی که کندروسیت ها بنا به دلایلی توانایی تولید گلوکوزآمین را نداشته باشند ، استفاده از فرم مکملی آن توصیه می شود .
مکمل گلوکوزآمین یک ترکیب ( مولکول قند + نیتروژن ) می باشد که از پوسته ی سخت جانوران دریایی (میگو ، لابستر ، خرچنگ) تهیه می شود. کندروسیت ها* از مکمل گلوکوزآمین جهت ساخت ترکیبات غضروفی ( کندرویتین سولفات ، هیالورونیک اسید و..) استفاده می کنند.

کندروسیت : سلول های غضروفی

کندرویتین (Chondroitin ) : فرم مکملی گلوکوزآمین  معمولا با کندرویتین که مسئول ایجاد حالت کشسانی غضروف می باشد ، پیوند داده می شود. کندرویتین، یک ترکیب اصلی از غضروف بوده که نقش روان کنندگی و حفظ حالت ارتجاعی را به عهده دارد .

MSM، نام اختصاری مکمل  متیل سولفونیل متان (methylsulfonylmethane) بوده که به عنوان یک ترکیب افزودنی به مکمل های غضروف ساز جهت کاهش دردهای مفصلی اضافه می شود. برخلاف گلوکوزآمین ، MSM از غلات ،میوه و سبزیجات قابل دریافت بوده و تنها فرم ارگانیک سولفور می باشد . سولفور یکی از بزرگترین ترکیبات غذا و مواد موجود در بدن می باشد . شواهدی مبنی بر اثرگذاری این ترکیب در کنار مکمل های غضروف ساز ( گلوکوزآمین + کندرویتین) در کاهش دردهای مفصلی دیده شده است .

Hyaluronic Acid، یک ترکیب روان کننده بوده که بطور طبیعی توسط بدن تولید شده و در مایع غشای مفصلی یافت می شود. در حفظ حجم مایع مفصلی و نیز ایجاد چسبندگی لازم برای حرکات نرم و بدون سایش نقش دارد. شرایط التهابی به مانند استئوآرتریت* و آرتریت روماتوئید** ، هیالورونیک اسید را تخریب کرده ، مفاصل سفت و دردناک را در ناحیه مفاصل زانو، لگن و شانه ایجاد می کنند. لذا استفاده از هیالورونیک اسید در کنار گلوکوزآمین می تواند از ایجاد چنین حالتی جلوگیری کند .

* استئوآرتریت : مهمترین فرم آرتریت محسوب می شود . این بیماری با علائمی همچون ، تخریب غضروف در ناحیه مفصل ایجاد درد ، التهاب و محدودیت حرکت مفاصل ، شناخته می شود .استئوآرتریت در هر مفصلی ممکن است رخ دهد ، ولی مفاصل دست ، زانو و لگن بیشتر از بقیه درگیر می شوند .

** آرتریت روماتوئید : یا روماتیسم مفصلی ، شایع ترین نوع آرتروز خود ایمنی بوده ، که مفاصل سراسر بدن از جمله زانو را تحت تاثیر قرار می دهد .

۲ فرم گلوکوزآمینی موجود در بازار

– Glucosamine Sulfate

– Glucosamine Hydrochloride

هر دو فرم گلوکوزآمین ، از نظر عملکرد ، مشابه هم عمل می کنند. فرم هیدروکلراید آن میزان گلوکوزآمین بیشتری دارد. در واقع درصد گلوکوزآمین خالص در فرم هیدروکلراید ۸۳% و در فرم سولفات ۶۵% می باشد . دلیل این امر این است که هنگام تهیه فرم هیدروکلراید ، سدیم و پتاسیم به گلوکوزآمین اضافه شده، حال آنکه به فرم دیگر سولفور پیوند داده می شود. البته بعد از مصرف خوراکی آن ، گلوکوزآمین از یون سولفات جدا شده و لذا همان اثری که فرم هیدروکلراید در بدن انجام می دهد ، را خواهد داشت.
مکمل گلوکوزآمین ، از کیتین ( ترکیب اصلی پوسته سخت پوستان دریایی ) تهیه می شود. کلسیم کربنات و پروتئین ها از کیتین جدا شده که بعد از هیدرولیز شدن به فرم گلوکوزآمین هیدروکلراید مورد استفاده قرار می گیرند.
بیشتر مکمل های گلوکوزآمینی موجود در بازار به فرم سولفات می باشند .  تولید کننده ها با اضافه کردن یک گروه سولفور، فرم گلوکوزآمین سولفات را تولید می کنند . ( تولید این فرم گلوکوزآمین ، مقرون به صرفه می باشد، زیرا نیازی به مراحل هیدرولیز ندارد ) .

جهت اثر بخشی بهتر ، برخی از شرکت ها ، ترکیباتی را به محصول خود اضافه کرده و ادعا می کنند که اثرگذاری این مکمل ها را می توانند افزایش دهند . برخی از این ترکیبات در زیر معرفی شده است :

Silica

سیلیکا با فعال کردن کندروبلاست ها ( chondroblasts ) ، کندرویتین سولفات و هیالورونیک اسید را در ماتریکس غضروف ذخیره می کند . این عمل سیلیکا ، اثرات مهمی را در کنترل درد ناشی از آرتروز اعمال می کند . سیلیکا فعالیت گلوکوزآمین که فعال کننده ی کندرویتین و هیالورونیک اسید می باشد را افزایش می دهد .

ویتامین C

ویتامین C تقریبا در هر فعالیت بیولوژیکی و بیوشیمیایی بدن نقش دارد و جهت سنتز بافت های همبند به مانند کندرویتین سولفات و کلاژن ، مورد نیاز می باشد .

Devils claw ( گیاه پنجه شیطان )

گیاه پنجه شیطان یک داروی سنتی کشور آفریقای جنوبی بوده که در درد مفاصل، التهاب ، کمر درد و حتی سر درد مورد استفاده قرار می گرفت ، در یک مطالعه انجام شده بر روی ۲۲۷ نفر با کمر درد ، بعد از ۸ هفته مصرف ۶۰ میلی گرم پنجه شیطان به صورت روزانه ، ۵۰ الی ۷۰ درصد پیشرفت در کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری در ناحیه کمر گزارش شد .

Rosehip( میوه گل رز )

یکی از گیاهان بومی اروپا ، آفریقا و آسیا می باشد . ماده موثره آن از میوه قرمز رنگی که بعد از خشک شدن گل ، می رسد تهیه می شود . عصاره میوه گل رز شامل پلی فنول و آنتوسیانین می باشد . ادعا می شود که در درمان التهاب و کاهش آسیب مفصلی تاثیرگذار می باشد .

Apresflex

یک فرمولاسیون جدید استخراج شده از عصاره خالص Boswellia serrata می باشد . Boswellia با عملکرد ضدالتهابی خود شناخته شده است که در افراد با مشکلات مفصلی به مانند درد زانو، درد شانه ، سفتی مفاصل و کمردرد ، تاثیر گذار می باشد . عملکرد اصلی آن مهار آنزیم های تولید کننده التهاب در بدن می باشد .

Ginger ( زنجبیل )

مطالعه ی انجام گرفته در دانشگاه میامی ، عنوان کرده است که عصاره ی زنجبیل می تواند به عنوان جایگزینی برای دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی باشد . این مطالعه اثرات عصاره زنجبیل را در مقایسه با ۲۴۷ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو بررسی کردند . زنجبیل میزان درد و سفتی را در مفاصل زانو تا ۴۰% کاهش دارد .

مزایای گلوکوزآمین 

مکمل های گلوکوزآمینی در نرم کردن مفاصل ، افزایش تحرک مفاصل و نیز جلوگیری از تخریب بافت بین مفصلی نقش دارند. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به استئوآرتریت با مصرف این مکمل، کاهش درد در ناحیه مفصل و کاهش پیشرفت در علایم را تجربه کردند. همچنین عنوان شده که گلوکوزآمین می تواند التهاب را کاهش داده ، باعث تحریک ساخت غضروف شده و مانع از تخریب آن شود.

استفاده از مکمل گلوکوزآمین در بدن سازان

ورزشکارانی که به دنبال ساخت عضله هستند ، از گلوکوزآمین جهت جلوگیری از آسیب مفصلی استفاده می کنند . بخصوص بدن سازان و وزنه بردارها از گلوکوزآمین جهت کاهش دردهای مفصلی ناشی از بلند کردن وزنه های سنگین ، استفاده می کنند.
– بازیابی سریعتر از مصدومیت
– کاهش درد
– کاهش التهاب مفاصل
– افزایش عملکرد فیزیکی
– کاهش صدای ناشی از ساییدگی مفاصل
– افزایش انعطاف پذیری
– جلوگیری از تخریب بافت مفصلی
– کاهش سرعت پیشرفت استئوآرتریت
– پیشرفت در سلامتی مفاصل
– کاهش درد در زانو

آیا مصرف گلوکوزامین عوارضی دارد؟

مصرف این مکمل در بزرگسالان در دوزهای توصیه شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده و بدون عوارض گزارش شده است.
در دوزهای بالای دوز پیشنهادی ، عوارض گزارش شده شامل یبوست، دردهای شکمی، اسهال و خارش می باشد. در صورت مشاهده ی این عوارض، توصیه می شود که مکمل به همراه غذا مصرف شود. در افراد با زخم معده نیز مصرف همراه غذا توصیه می شود.
در افراد با حساسیت و آلرژی به غذاهای دریایی منع مصرف دارد. توصیه می شود در این افراد از مکمل های گلوکوزآمینی با منشاء گیاهی استفاده شود.
برخی مطالعات نشان داده است که گلوکوزآمین می تواند ریسک خونریزی خودبخودی را بالا ببرد ؛ لذا در افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون به مانند (وارفارین ، آسپیرین) استفاده می کنند، توصیه می شود که قبل استفاده با پزشک مربوطه مشورت نمایند.
مکمل های گلوکوزآمین به عنوان جایگزین بی خطری برای مسکن های غیراستروئیدی بمانند آسپیرین و ایبوپروفن در کاهش درد و التهاب و نیز حفظ الاستیسیته و قدرت بافت ها معرفی شده اند. البته زمان اثرگذاری آنها به مراتب طولانی تربوده ولی عوارض به مراتب کمتر می باشد . در مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۰۶ ، گزارش شد که ۷۹% از مردانی که ۱۵۰۰ میلی گرم گلوکوزآمین و ۱۲۰۰ میلی گرم کندرویتین بصورت روزانه دریافت می کردند ، کاهش درد چشمگیری را در ناحیه زانو احساس کردند.

گلوکوزآمین در بیماران دیابتی

افزایش قند خون، از عوارض شایع مصرف گلوکوزآمین نمی باشد ،زیرا زمانیکه گلوکوزآمین بصورت خوراکی مصرف می شود ، بسیاری از آن در شکم و دستگاه گوارش شکسته می شود . البته یادآور شود که گلوکوزآمین می تواند با مواد دیگر ترکیب شده که بر روی قند خون اثر کنند. لذا توصیه می شود که قبل از مصرف مکمل ، از مواد تشکیل دهنده آن آگاهی داشته باشید و برچسب محصول را مطالعه کنید. برخی از علایم بالا رفتن قندخون با مصرف گلوکوزآمین شامل افزایش دفعات ادرار ، تشنگی ، سرگیجه ، خستگی و کاهش وزن می باشد .

میزان مصرف گلوکوزآمین

مصرف مکمل های گلوکوزآمینی به میزان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم روزانه توصیه شده است ( بدین معنی که ۵۰۰ میلی گرم در ۳ دوز منقسم در طول یک روز مصرف شود). با توجه به مطالعات انجام شده ، گلوکوزآمین تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز و کندرویتین تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز بی خطر می باشد.

منبع: داروکده

طراحی سایت